Page 12 - BOG NOVEMBER 2023 NET
P. 12

En milliard passagerer med Metroen
                                                                                   Antallet af passagerer, der rejser med Københavns Metro,
                                                                                   har været støt stigende stort set siden åbnin-
                                                                                   gen af M1 mellem Nørreport og Vestamager i
                                                                                   2002. Siden har en milliard rejsende kørt med
                                                                                   Metroen.
                                                                                    I 2019 åbnede M3 Cityringen, og i 2020
                                                                                   åbnede første del af linje M4 fra Hoved-
                                                                                   banegården til Orientkaj – alle fire linjer kører med førerløs
                                                                                   drift, døgnet rundt, året rundt. Et system som har inspireret
                                                                                   metrosystemer i udlandet, og som også tænkes indført her-
                                                                                   hjemme i S-toget.
                                                                                    I 2024 bliver M4 forlænget mod syd, når fem nye metro-
                                                                                   stationer åbner mellem København H og Ny Ellebjerg. En
                                                                                   forlængelse af linje M4 mod Ydre Nordhavn og en helt ny
                                                    Lige nu kører to metrotog ved egen    linje M5 er også på tegnebrættet.
                                                    Lige nu kører to metrotog ved egen
                                                  kr
                                                  kraft på skinnerne mellem de fem nye
                                                                   lem de fem nye
                                                   aft på skinnerne mel
                                                   stationer, der udgør forlængelsen af
                                                   st ationer , der udgør forlængelsen af    Testkørsel på M4 til Sydhavn og Valby
                                                  metrolinjen M4 til S ydhavn og V alby .
                                                  metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby.
                                                                                   I uge 30 begyndte de allerførste metrotog at testkøre på
                                                                                   strækningen mellem Havneholmen og Ny Ellebjerg (det
        Der skulle være bedre plads                                                kommende København Syd). Dermed er endnu en vigtig mi-
                                                                                   lepæl nået i forhold til udvidelsen af metrolinjen M4 mod
                                                                                   Sydhavn og Valby.
        Passagerer kan se frem til   - Hovedstaden får flere og   nisere de ældre   Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug i 2024,
        flere metrotog på M1 og M2   flere borgere, og rigtig mange   tog.  At vi nu også   kan man rejse direkte mellem Orientkaj i nord og den kom-
        Siden slutningen af septem-  vælger at køre med Metroen.   kan køre med    mende station København Syd (nuværende Ny Ellebjerg).
        ber har der kørt flere tog på   Derfor vil vi gerne sikre, at   flere tog på   Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer
        de travle metrolinjer  M1 til   der også i fremtiden er plads   M1 og M2   og M1/M2 på Kongens Nytorv.
        Vestamager og M2 til Lufthav-  til passagererne, og at de fort-  er en meget vigtig milepæl i   Når linjen til Sydhavn og Valby åbner i 2024, vil næsten
        nen.                    sat har en god oplevelse. Med   dette arbejde, siger Rebekka   75 procent af borgerne i København og på Frederiksberg
          Som led i en større indsats   flere tog i drift på M1 og M2   Nymark.    have gåafstand til en metro- eller togstation.
        for at sikre plads til de mange   skaber vi plads til både de ca.   Idriftsættelsen af flere - og
        passagerer, der dagligt benyt-  200.000 daglige rejsende på   nye - tog er forberedt grun-  Metro til Hvidovre undersøges
        ter Metroen, kører Metrosel-  de to linjer og de mange nye   digt i samarbejde med leve-  Hvad det vil kræve at forlænge metroen fra Ny
        skabet nu med op til 32 me-  passagerer, forklarer direktør   randøren Hitachi og Metroens   Ellebjerg Station til Hvidovre Hospital, hvis
        trotog på metrolinjerne M1 og   i Metroselskabet, Rebekka   operatør, Metro Service.  I de   den ligger helt eller delvist på terræn i ste-
        M2, hvilket er rekord.  Nymark.                  kommende måneder plan-    det for i en boret tunnel? Det har Hvidovre
          Det ekstra tog i drift er det                  lægges trinvist indsat flere   Kommune hyret Sweco til at undersøge.
        første af flere tiltag, som skal   Yderlige tog i drift  tog i myldretiden.   Kommunen har i flere år har kæmpet for at få metro til Hvid-
        øge Metroens kapacitet med   Sideløbende arbejder Metro-  En række projekter har ba-  ovre.
        10  procent  det næste halve   selskabet med at forberede   net vejen for større kapacitet,   - Der er nemlig ingen tvivl om, at en forlængelse af me-
        års tid. Formålet er at kunne   Metroen  til på lidt  længere   herunder indkøb af flere tog,   troen til Hvidovre vil kunne afhjælpe nogle af hovedstads-
        imødekomme den forventede   sigt at køre med en frekvens   forbedringer  af  spor  og det   områdets trængselsproblemer og forbedre fremkommelig-
        store  efterspørgsel blandt   på helt ned til 90 sekunder   førerløse styresystem samt   heden til Hvidovre Hospital, siger Hvidovres borgmester
        passagererne, så kunderne   mellem hver afgang i myld-  udvidelse af kontrol- og ved-  Anders Wolf Andresen (SF).
        også i fremtiden vil opleve en   retid.          ligeholdelsescentret for de to   Kilde: Byens Ejendom - en del af Kulturkajen Docken Group
        rejse af høj kvalitet, skriver   - Vi har købt flere tog og   linjer på Amager.
        Metroselskabet.         er gået i gang med at moder-                 tsp   Første letbanetog klar i hovedstaden
                                                                                   Efter flere test på fabrikken i Tyskland og en 800 kilometer
                                                                                   lang rejse til Danmark, er det første letbanetog til Hovedsta-
            Amager Rammemand                                                       dens Letbane nu afleveret på letbanens kontrol- og vedlige-
                                                                                   holdelsescenter i Glostrup.
                                                                                    Hovedstadens Letbane vil strække sig fra Lyngby til Ishøj,
                                                                                   og for de mange kommuner, som ejer letbanen, vil det be-
                                                                                   tyde en stor stigning i både tilflyttere og arbejdspladser.
                           Professionel indramning                                 Fakta om Letbanetoget


                           på eget værksted                                        Hvert tog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passa-
                                                                                   gerer. Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis køre højst
                                                                                   70 km/t på strækningen mellem Lyngby og Ishøj. Et letba-
                                                                                   netog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere
                                                                                   større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det
                                                                                   sig godt til at køre i byområder.
           35-års jubilæum



           Få  20%  rabat på alle

           indramninger, hvis du
       12 TÅRNBY BLADET NOVEMBER 2023  denne annonce til butikken
           medbringer billede af






               Åbent: man-fre 08-17-00 • lør 10.00-14.00
                 Oliebladsgade 5 • 2300 S • 32 59 00 88
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17