Page 12 - BOG NOVEMBER 2023 NET
P. 12
En milliard passagerer med Metroen
Antallet af passagerer, der rejser med Københavns Metro,
har været støt stigende stort set siden åbnin-
gen af M1 mellem Nørreport og Vestamager i
2002. Siden har en milliard rejsende kørt med
Metroen.
I 2019 åbnede M3 Cityringen, og i 2020
åbnede første del af linje M4 fra Hoved-
banegården til Orientkaj – alle fire linjer kører med førerløs
drift, døgnet rundt, året rundt. Et system som har inspireret
metrosystemer i udlandet, og som også tænkes indført her-
hjemme i S-toget.
I 2024 bliver M4 forlænget mod syd, når fem nye metro-
stationer åbner mellem København H og Ny Ellebjerg. En
forlængelse af linje M4 mod Ydre Nordhavn og en helt ny
Lige nu kører to metrotog ved egen linje M5 er også på tegnebrættet.
Lige nu kører to metrotog ved egen
kr
kraft på skinnerne mellem de fem nye
lem de fem nye
aft på skinnerne mel
stationer, der udgør forlængelsen af
st ationer , der udgør forlængelsen af Testkørsel på M4 til Sydhavn og Valby
metrolinjen M4 til S ydhavn og V alby .
metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby.
I uge 30 begyndte de allerførste metrotog at testkøre på
strækningen mellem Havneholmen og Ny Ellebjerg (det
Der skulle være bedre plads kommende København Syd). Dermed er endnu en vigtig mi-
lepæl nået i forhold til udvidelsen af metrolinjen M4 mod
Sydhavn og Valby.
Passagerer kan se frem til - Hovedstaden får flere og nisere de ældre Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug i 2024,
flere metrotog på M1 og M2 flere borgere, og rigtig mange tog. At vi nu også kan man rejse direkte mellem Orientkaj i nord og den kom-
Siden slutningen af septem- vælger at køre med Metroen. kan køre med mende station København Syd (nuværende Ny Ellebjerg).
ber har der kørt flere tog på Derfor vil vi gerne sikre, at flere tog på Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer
de travle metrolinjer M1 til der også i fremtiden er plads M1 og M2 og M1/M2 på Kongens Nytorv.
Vestamager og M2 til Lufthav- til passagererne, og at de fort- er en meget vigtig milepæl i Når linjen til Sydhavn og Valby åbner i 2024, vil næsten
nen. sat har en god oplevelse. Med dette arbejde, siger Rebekka 75 procent af borgerne i København og på Frederiksberg
Som led i en større indsats flere tog i drift på M1 og M2 Nymark. have gåafstand til en metro- eller togstation.
for at sikre plads til de mange skaber vi plads til både de ca. Idriftsættelsen af flere - og
passagerer, der dagligt benyt- 200.000 daglige rejsende på nye - tog er forberedt grun- Metro til Hvidovre undersøges
ter Metroen, kører Metrosel- de to linjer og de mange nye digt i samarbejde med leve- Hvad det vil kræve at forlænge metroen fra Ny
skabet nu med op til 32 me- passagerer, forklarer direktør randøren Hitachi og Metroens Ellebjerg Station til Hvidovre Hospital, hvis
trotog på metrolinjerne M1 og i Metroselskabet, Rebekka operatør, Metro Service. I de den ligger helt eller delvist på terræn i ste-
M2, hvilket er rekord. Nymark. kommende måneder plan- det for i en boret tunnel? Det har Hvidovre
Det ekstra tog i drift er det lægges trinvist indsat flere Kommune hyret Sweco til at undersøge.
første af flere tiltag, som skal Yderlige tog i drift tog i myldretiden. Kommunen har i flere år har kæmpet for at få metro til Hvid-
øge Metroens kapacitet med Sideløbende arbejder Metro- En række projekter har ba- ovre.
10 procent det næste halve selskabet med at forberede net vejen for større kapacitet, - Der er nemlig ingen tvivl om, at en forlængelse af me-
års tid. Formålet er at kunne Metroen til på lidt længere herunder indkøb af flere tog, troen til Hvidovre vil kunne afhjælpe nogle af hovedstads-
imødekomme den forventede sigt at køre med en frekvens forbedringer af spor og det områdets trængselsproblemer og forbedre fremkommelig-
store efterspørgsel blandt på helt ned til 90 sekunder førerløse styresystem samt heden til Hvidovre Hospital, siger Hvidovres borgmester
passagererne, så kunderne mellem hver afgang i myld- udvidelse af kontrol- og ved- Anders Wolf Andresen (SF).
også i fremtiden vil opleve en retid. ligeholdelsescentret for de to Kilde: Byens Ejendom - en del af Kulturkajen Docken Group
rejse af høj kvalitet, skriver - Vi har købt flere tog og linjer på Amager.
Metroselskabet. er gået i gang med at moder- tsp Første letbanetog klar i hovedstaden
Efter flere test på fabrikken i Tyskland og en 800 kilometer
lang rejse til Danmark, er det første letbanetog til Hovedsta-
Amager Rammemand dens Letbane nu afleveret på letbanens kontrol- og vedlige-
holdelsescenter i Glostrup.
Hovedstadens Letbane vil strække sig fra Lyngby til Ishøj,
og for de mange kommuner, som ejer letbanen, vil det be-
tyde en stor stigning i både tilflyttere og arbejdspladser.
Professionel indramning Fakta om Letbanetoget
på eget værksted Hvert tog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passa-
gerer. Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis køre højst
70 km/t på strækningen mellem Lyngby og Ishøj. Et letba-
netog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere
større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det
sig godt til at køre i byområder.
35-års jubilæum
Få 20% rabat på alle
indramninger, hvis du
12 TÅRNBY BLADET NOVEMBER 2023 denne annonce til butikken
medbringer billede af
Åbent: man-fre 08-17-00 • lør 10.00-14.00
Oliebladsgade 5 • 2300 S • 32 59 00 88