Page 16 - Bog JANUAR 2025
P. 16

Heinrich Ehrenreich er død 100 år og 7 måneder gammel


     Heinrich var svækket, men medle-  en form for overraskelse, at vi fik   skulle jo ’bare’ med tre busser for   ved et møde i Gimle (tidligere Vå-
     vende til det sidste. Sygdom, der   budskabet.               at komme til redaktionen. Han   benarsenalet på Islands Brygge),
     ikke havde meget med alderdom   HE havde sørget for at få sendt   blev dog kørt hjem.       fængede tanken om en midlerti-
     at gøre, endte et virksomt liv.   den årlige julehilsen afsted, som   At fabrikere en lokalavis er som   dig genoplivning af Amagerbanen
     Heinrich bliver savnet         vi har fået i mange år. Vel var der   at bygge den kinesiske mur - i   med kulturoplevelser på hver af
                                    lidt færre slåfejl i mailen, men det   legoklodser og HE lagde mange   de tidligere stationer og kultu-
            Af Terkel Spangsbo, redaktør
                                    skulle  ikke undre, om han også   af byggestenene, uden vi egent-  rudvalgsformanden på den tid,
     Det var ikke ventet, at jeg kunne   havde lært sig at bruge stavekon-  lig vidste, hvad han lavede. Da   Poul Feldvoss, nærmest udpege-
     genbruge min hyldest til Heinrich   trol i sin høje alder.   han efter mange år meddelte,   de HE til at ’opfinde’ og realisere
     Ehrenreich fra hans 100-års dag   Det  er  ikke  mange år siden,   at nu måtte han koncentrere sig   aktiviteten på Syrefabriksvejens
     så hurtigt efter, nu som nekrolog.   vi senest havde besøg af HE på   om hustruen Ruth og datteren   station.
     Vel er det ikke mange forundt at   redaktionen ved vores julekom-  Anne Marie, måtte vi skrive en   Det blev til den mest holdbare
     blive 100 år, men når man var så   sammen. Flere havde tilbudt at   tjekliste, der fyldte 3 A4-sider og   af alle kulturbyårets aktiviteter –
     levende og engageret som HE,   hente ham i bil fra hans bolig på   som løbende fik tilføjelser, når vi   den eksisterer stadig, nu dog ikke
     som han blev kaldt og fortsat vil   plejehjemmet Hørgården. Men   pludselig opdagede, at en opga-  længere  i  de oprindelige lokaler
     blive kaldt på redaktionen, var,   svaret var nejtak, han klarede sig   ve ikke var løst. Den ’klods’ havde   fra Dansk Plyds- og  Møbelstof
     ved de besøg, vi trods alt nåede   selv og vi troede, han kom med   HE (også) lagt.         Fabrik, men genopstået i 2020
     hans sidste halve år, var det med   flextrafik; det var også et nej - han                   som udstillingscentret Ved Diget.
                                                                  Tårnbykoret                                                   Heinrich var still going strong indtil for
                                                                                                   Det var rå lokaler, HE fik stillet   temmelig nylig. Her til en reception.
                                                                  Heinrich Ehrenreichs tid i Tårnby-  til rådighed. Jeg husker flere epi-  Arkivfoto.
                                                                  koret som sanger og ikke mindst   soder, hvor vi rodede rundt for at
                                                                  som formand, kender jeg kun af   finde stikkontakter med strøm i.   at han helst ikke overlod sine
                                                                  omtale, men ved fra blandt an-  Der var kontakter nok, men hvor   opgaver til andre, ’Det går hurti-
                                                                  det et interview af Mia Engstrøm   sad sikringerne og hvilke var for-  gere, når jeg selv gør det’, sagde
                                                                  i Tårnby Bladet oktober 2020, at   bundet. Der var mange andre   og gjorde han. Derfor de tre sider
                                                                  det var en betydningsfuld og glæ-  praktiske opgaver, og Heinrich   A4-dokument kaldet HE’s samle-
                                                                  desrig tid. Og det var en ekstra   (og Ruth) fik samlet langtidshold-  de værker.
                                                                  stor glæde for ham, når han hav-  bare kustoder omkring opgaven.  Skulle ovenstående samles
                                                                  de gæsteoptræden med koret i     Plyssen blev et udstillingssted   i ét ord vil det være loyalitet. Vi
                                                                  hans andet hjertebarn, udstil-  for private samlinger som ek-  kendte ikke ordet tsunami, da vi
                                                                  lingscentret Plyssen.          sempelvis miniature værktøjer,   startede Tårnby Bladet, men det
                                                                  Plyssen                        modelbane (hele Amagerbanens   ville have dækket højden på de
                                                                                                 strækning gennem Tårnby gen-   bølger, der væltede ind over re-
                                                                  Plyssen kender jeg meget mere   oplivet), modelfly og lufthavnshi-  daktionslokalerne i de første år.
                                                                  til. København skulle være euro-  storie og talrige hjemmekunstne-  HE’s loyalitet var en væsentlig
     Heinrich var primus motor både i etableringen og i mange år også i driften af Plyssen.   pæisk kulturby i 1996 og invitere-  re fik ferniseringer på Plyssen.  årsag til, at avisen overlevede.
     Det blev han på forskellig vis hædret for - her er det daværende kulturelt udvalgs   de omegnskommuner til at del-  Skulle jeg komme et lille minus   Det er vi mange, der takker og hu-
     formand Poul Feldvoss, der overrækker Heinrich ’Kustodernes Æresbevis’ i 2005.   tage. Blandt de idéer, som 100
     Arkivfoto.                                                   kulturarrangører fremkom med   ind i beretningen om HE, er det,   sker ham for.
      Åbent brev til Københavns Lufthavn/CPH                      Der er en sammenhæng mellem
      - Det er os, der først får støj                             antal biler og p-pladser


      og partikler i hovedet                                      Det er ikke underligt, at du har svært ved at finde en

      Lufthavnsudvalget i 3F Kastrup   • Fly-hjælpemotor/APU skal   parkeringsplads. Antallet af biler er steget med 6,1
      kræver handling               bruges mindre. Reglerne skal   procent fra 2020 til 2024 på landsplan – svarende til
      Det er dokumenteret, at parti-  skærpes og overholdes.      cirka 164.000 flere biler - og i Tårnby er stigningen
      kelforurening er skadelig. Det   • Afgifterne skal favorisere   højere
      rammer først de ansatte i luft-  de fly, der forurener og støjer                          Af Anne Grønlund
      havnen og eksempelvis er blæ-  mindst.                      Ifølge Danmarks Statistik var der i 2020 registreret
      rekræft for længst anerkendt   • Medarbejderne og vores re-  cirka 2.700.000 personbiler i hele landet. I decem-
      som en arbejdsskade, forårsa-  præsentanter skal inddrages.   ber 2024 er dette tal vokset med godt 150.000 til nu
      get af lufthavnens partikler.  Vi arbejder med det hver dag og   2.864.000 biler.
        Nu kommer der nye undersø-  ved, hvordan man konkret kan    Det samlede antal biler i Tårnby er også vokset.
      gelser hos lufthavnens naboer.   mindske udledningen i de ting,   I 2020 var der 15.900 biler, og med en årlig vækst
      Det er fint og mange af os er   de arbejder med.            på cirka 350 biler ligger antallet på omkring 17.300
      også naboer, men som ansatte   Sammen med mange kolle-      i 2024. Til sammenligning er der mellem 22.000 og
      står vi i første række, når maski-  ger sørger vi for, at lufthavnen   23.000 husstande i Tårnby ifølge Danmarks Stati-
      nerne støjer og forurener. Men   virker. Det er os, der laver det   stik.
      der er ikke grund til at vente på   fysiske arbejde, så passagerer   Stigningen på cirka 8,8 procent siden 2020 er en
      nye  målinger  eller undersøgel-  og varer kan komme til og fra   større stigning i antal biler i Tårnby end på lands-
      ser. Der skal handling til, og det   hele verden. Men det er også   plan.
      skal være før de kommende ud-  os, der først møder støj, møg og   Samtidig udvides områder med parkeringsre-
      bygninger.                    partikler.
                                     I Københavns Lufthavn er der   striktioner i Tårnby næsten måned for måned. Det
      Ting vi og vores fagforening,   før lavet tiltag, der virker, og det   samme gøres i Københavns kommune i de veje og
      3F Kastrup, peger på:         har vi været glade for. Men nu   gader, der støder op til Tårnby.
      • Fly skal køre mindre for egen   skal vi videre – sammen - for   Parkeringsrestriktionerne begyndte i Kastrup-om-
      motor, men i stedet skub-     hverken ansatte eller naboer   rådet, hvor der blev observeret langtidsparkering   Parkeringsrestriktionerne i Tårnby ’virker’. For tiden er der masser
      bes/trækkes af eldrevne luft-  skal være bekymrede for hel-  både fra private flyrejsende og fra firmaer, der le-  af tomme eller halvtomme veje, hvor der tidligere holdt biler.
      havnskøretøjer. Og når flyene   bredet.                     jede p-pladser ud til rejsende for senere at place-                          Foto: redaktionen.
      kører på egen motor, skal det   Vedtaget i Lufthavnsudvalget i 3F   re dem forskellige steder på veje uden for firmaets
                                                                                                                  I 2020 var der registreret 103 elbiler i Tårnby, sva-
      kun være én motor.            Kastrup af faglige repræsentanter   egen grund.                              rende til 0,6 procent af personbilerne. Antallet er
    16 TÅRNBY BLADET JANUAR 2025  ledning af skadelige partikler,   Copenhagen Flight Services, SAS   mager Metrostation. P-området i Kastrup blev kraf-  gistyrelsen viser, at der kan være omkring 5.800
                                                                    For godt to år siden oprettede kommunen p-zo-
      • El skal erstatte diesel og ben-
                                      for knapt 3.000 kolleger ansat i
                                                                  ner omkring Tårnby Station og naturcentret/Vesta-
                                                                                                                 steget markant siden, og fremskrivninger fra Ener-
                                             nedennævnte firmaer:
      zin for at reducere støj og ud-
                                                                                                                 elbiler i Tårnby i 2030 – svarende til 30 procent af
                                                                  tigt udvidet.
                                         Aviator, SGH, Gate Gourmet
      også fra lufthavnens mange kø-
                                                                                                                 bilparken.
                                                                    Restriktionerne er dog meget forskellige alt efter
      retøjer og maskiner.
                                                                                                                  I 2024 kørte 23 procent af bilerne i Danmark på
                                                                  om der er tale om offentlige eller private veje.
                                       Spirit Air Cargo, DHL Aviation,
      • Bygninger skal tillade luftpas-
                                             Menzies Aviation, CPH,
                                                                                                                 diesel, en markant nedgang sammenlignet med tid-
      sage, så renere luft kan komme
                                                                  Positiv stigning
                                              Heinemann, Newrest,
                                                                                                                 ligere år. Benzinbiler dominerer stadig og udgjorde
      ind, og forurenet luft kan kom-
                                                     SST, Serwiz,
                                                                  En af de mest markante udviklinger i perioden er
                                                                                                                 58,7 procent af bilparken i 2024, men deres andel
      me væk.
                                                                  den stigende andel af elbiler.
                                                                                                                 er gradvist aftagende.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21