Page 16 - Bog JANUAR 2025
P. 16
Heinrich Ehrenreich er død 100 år og 7 måneder gammel
Heinrich var svækket, men medle- en form for overraskelse, at vi fik skulle jo ’bare’ med tre busser for ved et møde i Gimle (tidligere Vå-
vende til det sidste. Sygdom, der budskabet. at komme til redaktionen. Han benarsenalet på Islands Brygge),
ikke havde meget med alderdom HE havde sørget for at få sendt blev dog kørt hjem. fængede tanken om en midlerti-
at gøre, endte et virksomt liv. den årlige julehilsen afsted, som At fabrikere en lokalavis er som dig genoplivning af Amagerbanen
Heinrich bliver savnet vi har fået i mange år. Vel var der at bygge den kinesiske mur - i med kulturoplevelser på hver af
lidt færre slåfejl i mailen, men det legoklodser og HE lagde mange de tidligere stationer og kultu-
Af Terkel Spangsbo, redaktør
skulle ikke undre, om han også af byggestenene, uden vi egent- rudvalgsformanden på den tid,
Det var ikke ventet, at jeg kunne havde lært sig at bruge stavekon- lig vidste, hvad han lavede. Da Poul Feldvoss, nærmest udpege-
genbruge min hyldest til Heinrich trol i sin høje alder. han efter mange år meddelte, de HE til at ’opfinde’ og realisere
Ehrenreich fra hans 100-års dag Det er ikke mange år siden, at nu måtte han koncentrere sig aktiviteten på Syrefabriksvejens
så hurtigt efter, nu som nekrolog. vi senest havde besøg af HE på om hustruen Ruth og datteren station.
Vel er det ikke mange forundt at redaktionen ved vores julekom- Anne Marie, måtte vi skrive en Det blev til den mest holdbare
blive 100 år, men når man var så sammen. Flere havde tilbudt at tjekliste, der fyldte 3 A4-sider og af alle kulturbyårets aktiviteter –
levende og engageret som HE, hente ham i bil fra hans bolig på som løbende fik tilføjelser, når vi den eksisterer stadig, nu dog ikke
som han blev kaldt og fortsat vil plejehjemmet Hørgården. Men pludselig opdagede, at en opga- længere i de oprindelige lokaler
blive kaldt på redaktionen, var, svaret var nejtak, han klarede sig ve ikke var løst. Den ’klods’ havde fra Dansk Plyds- og Møbelstof
ved de besøg, vi trods alt nåede selv og vi troede, han kom med HE (også) lagt. Fabrik, men genopstået i 2020
hans sidste halve år, var det med flextrafik; det var også et nej - han som udstillingscentret Ved Diget.
Tårnbykoret Heinrich var still going strong indtil for
Det var rå lokaler, HE fik stillet temmelig nylig. Her til en reception.
Heinrich Ehrenreichs tid i Tårnby- til rådighed. Jeg husker flere epi- Arkivfoto.
koret som sanger og ikke mindst soder, hvor vi rodede rundt for at
som formand, kender jeg kun af finde stikkontakter med strøm i. at han helst ikke overlod sine
omtale, men ved fra blandt an- Der var kontakter nok, men hvor opgaver til andre, ’Det går hurti-
det et interview af Mia Engstrøm sad sikringerne og hvilke var for- gere, når jeg selv gør det’, sagde
i Tårnby Bladet oktober 2020, at bundet. Der var mange andre og gjorde han. Derfor de tre sider
det var en betydningsfuld og glæ- praktiske opgaver, og Heinrich A4-dokument kaldet HE’s samle-
desrig tid. Og det var en ekstra (og Ruth) fik samlet langtidshold- de værker.
stor glæde for ham, når han hav- bare kustoder omkring opgaven. Skulle ovenstående samles
de gæsteoptræden med koret i Plyssen blev et udstillingssted i ét ord vil det være loyalitet. Vi
hans andet hjertebarn, udstil- for private samlinger som ek- kendte ikke ordet tsunami, da vi
lingscentret Plyssen. sempelvis miniature værktøjer, startede Tårnby Bladet, men det
Plyssen modelbane (hele Amagerbanens ville have dækket højden på de
strækning gennem Tårnby gen- bølger, der væltede ind over re-
Plyssen kender jeg meget mere oplivet), modelfly og lufthavnshi- daktionslokalerne i de første år.
til. København skulle være euro- storie og talrige hjemmekunstne- HE’s loyalitet var en væsentlig
Heinrich var primus motor både i etableringen og i mange år også i driften af Plyssen. pæisk kulturby i 1996 og invitere- re fik ferniseringer på Plyssen. årsag til, at avisen overlevede.
Det blev han på forskellig vis hædret for - her er det daværende kulturelt udvalgs de omegnskommuner til at del- Skulle jeg komme et lille minus Det er vi mange, der takker og hu-
formand Poul Feldvoss, der overrækker Heinrich ’Kustodernes Æresbevis’ i 2005. tage. Blandt de idéer, som 100
Arkivfoto. kulturarrangører fremkom med ind i beretningen om HE, er det, sker ham for.
Åbent brev til Københavns Lufthavn/CPH Der er en sammenhæng mellem
- Det er os, der først får støj antal biler og p-pladser
og partikler i hovedet Det er ikke underligt, at du har svært ved at finde en
Lufthavnsudvalget i 3F Kastrup • Fly-hjælpemotor/APU skal parkeringsplads. Antallet af biler er steget med 6,1
kræver handling bruges mindre. Reglerne skal procent fra 2020 til 2024 på landsplan – svarende til
Det er dokumenteret, at parti- skærpes og overholdes. cirka 164.000 flere biler - og i Tårnby er stigningen
kelforurening er skadelig. Det • Afgifterne skal favorisere højere
rammer først de ansatte i luft- de fly, der forurener og støjer Af Anne Grønlund
havnen og eksempelvis er blæ- mindst. Ifølge Danmarks Statistik var der i 2020 registreret
rekræft for længst anerkendt • Medarbejderne og vores re- cirka 2.700.000 personbiler i hele landet. I decem-
som en arbejdsskade, forårsa- præsentanter skal inddrages. ber 2024 er dette tal vokset med godt 150.000 til nu
get af lufthavnens partikler. Vi arbejder med det hver dag og 2.864.000 biler.
Nu kommer der nye undersø- ved, hvordan man konkret kan Det samlede antal biler i Tårnby er også vokset.
gelser hos lufthavnens naboer. mindske udledningen i de ting, I 2020 var der 15.900 biler, og med en årlig vækst
Det er fint og mange af os er de arbejder med. på cirka 350 biler ligger antallet på omkring 17.300
også naboer, men som ansatte Sammen med mange kolle- i 2024. Til sammenligning er der mellem 22.000 og
står vi i første række, når maski- ger sørger vi for, at lufthavnen 23.000 husstande i Tårnby ifølge Danmarks Stati-
nerne støjer og forurener. Men virker. Det er os, der laver det stik.
der er ikke grund til at vente på fysiske arbejde, så passagerer Stigningen på cirka 8,8 procent siden 2020 er en
nye målinger eller undersøgel- og varer kan komme til og fra større stigning i antal biler i Tårnby end på lands-
ser. Der skal handling til, og det hele verden. Men det er også plan.
skal være før de kommende ud- os, der først møder støj, møg og Samtidig udvides områder med parkeringsre-
bygninger. partikler.
I Københavns Lufthavn er der striktioner i Tårnby næsten måned for måned. Det
Ting vi og vores fagforening, før lavet tiltag, der virker, og det samme gøres i Københavns kommune i de veje og
3F Kastrup, peger på: har vi været glade for. Men nu gader, der støder op til Tårnby.
• Fly skal køre mindre for egen skal vi videre – sammen - for Parkeringsrestriktionerne begyndte i Kastrup-om-
motor, men i stedet skub- hverken ansatte eller naboer rådet, hvor der blev observeret langtidsparkering Parkeringsrestriktionerne i Tårnby ’virker’. For tiden er der masser
bes/trækkes af eldrevne luft- skal være bekymrede for hel- både fra private flyrejsende og fra firmaer, der le- af tomme eller halvtomme veje, hvor der tidligere holdt biler.
havnskøretøjer. Og når flyene bredet. jede p-pladser ud til rejsende for senere at place- Foto: redaktionen.
kører på egen motor, skal det Vedtaget i Lufthavnsudvalget i 3F re dem forskellige steder på veje uden for firmaets
I 2020 var der registreret 103 elbiler i Tårnby, sva-
kun være én motor. Kastrup af faglige repræsentanter egen grund. rende til 0,6 procent af personbilerne. Antallet er
16 TÅRNBY BLADET JANUAR 2025 ledning af skadelige partikler, Copenhagen Flight Services, SAS mager Metrostation. P-området i Kastrup blev kraf- gistyrelsen viser, at der kan være omkring 5.800
For godt to år siden oprettede kommunen p-zo-
• El skal erstatte diesel og ben-
for knapt 3.000 kolleger ansat i
ner omkring Tårnby Station og naturcentret/Vesta-
steget markant siden, og fremskrivninger fra Ener-
nedennævnte firmaer:
zin for at reducere støj og ud-
elbiler i Tårnby i 2030 – svarende til 30 procent af
tigt udvidet.
Aviator, SGH, Gate Gourmet
også fra lufthavnens mange kø-
bilparken.
Restriktionerne er dog meget forskellige alt efter
retøjer og maskiner.
I 2024 kørte 23 procent af bilerne i Danmark på
om der er tale om offentlige eller private veje.
Spirit Air Cargo, DHL Aviation,
• Bygninger skal tillade luftpas-
Menzies Aviation, CPH,
diesel, en markant nedgang sammenlignet med tid-
sage, så renere luft kan komme
Positiv stigning
Heinemann, Newrest,
ligere år. Benzinbiler dominerer stadig og udgjorde
ind, og forurenet luft kan kom-
SST, Serwiz,
En af de mest markante udviklinger i perioden er
58,7 procent af bilparken i 2024, men deres andel
me væk.
den stigende andel af elbiler.
er gradvist aftagende.