Page 10 - Bog JANUAR 2025
P. 10

Amager, København og Hvidovre:
     Undtag stormflodssikring fra anlægsloftet



                           Af Claus Djørup,    Hav helt op til Amager Strandvej
           Fagpressebureauet, Christiansborg
                                           Kalvebodsdiget omkring Amager Fælled
     Skal 60 kilometer dige opføres, når Natura   og landdiget Ullerupdiget beskytter i dag
     2000-områder er druknet i vand og kyst-  Tårnby, men ikke Kongelunden og resten
     beskyttelsesloven er uden mening? Eller   af Dragør Kommune. De to diger, som er
     skal digerne og stormflodssikring opføres i   finansieret lokalt af Tårnby Kommune og
     de naturbeskyttede områder før Hvidovre,   blandt andet det lokale pumpelaug, skal
     Amager og Københavns havnekvarterer in-  formentlig løftes yderligere, påpeger borg-
     klusive Slotsholmen oversvømmes ved en   mester Allan S. Andersen (S), Tårnby.
     stormflod?                              - Vi er udfordret i hele Kastrupområdet   - Vi skal da helt sikkert betale vores andel. Udfordringen lige nu er, at vi kan ikke komme
       Et underspørgsmål er selvfølgelig, hvem   omkring Kastrup Havn og Den Blå Planet.   til at betale for det. Dels har vi ikke så mange penge - fire kommuner kan ikke samle 13
     som skal betale de 13 milliarder kroner,   Vandet kom helt op til Amager Strandvej   milliarder, dels forhindrer anlægsloftet os i at bygge det, lyder det fra de fire borgmestre.
     en sikring skønnes at ville koste, hvis man   ved den sidste stormflod, og det skal vi
     ellers kan få lov at lave stormflodssikring   undgå, siger Allan S. Andersen.
     langs 60 km kyst over de næste 30-40 år.  - Lufthavnen skal være med til at bidra-  selskaber kommer med til at betale, siger   Tid indtil den næste stormflod
       Fire borgmestre fra Dragør, Tårnby, Kø-  ge, men den er ikke fuldstændig sikret,   miljø- og teknikborgmester Line Barfod (EL).   Dragør Kommunes  seks  delprojekter
     benhavn og Hvidovre mødte op i Folke-  fortsætter Tårnbys borgmester.        Sluseport og Avedøreværket            handler blandt om et fremskudt dige, hvor
     tingets transportudvalg først i december   Dermed er diskussionen inde på finan-                                   kystlinjen flyttes ud, og det inddæmmede
     med tre budskaber:                    siering.                               Kalvebodsområdet er fælles ’farvand’ og   område omdannes til rekreativ natur. Der
                                                                                  Hvidovre vil gerne sikres ved en stormflod-
       1) Kystbeskyttelsesloven må revide-  Kollektiv løsning                     sport.                                laves også nye, større strandenge.
       res, så diger og stormflodsporte kan                                        Foruden boliger er landets største sam-  Fagpressebureauet: Hvor mange årtier har
       anlægges i tide.                    Borgmestrene ønsker en stor medfinan-                                        I?
                                           siering fra staten og infrastrukturselskaber   menhængende erhvervsområde, herun-  - Vi har ikke ret lang tid. Derfor kalder vi
       2) Stormflodssikring undtages fra an-  – metro, Sund & Bælt, lufthavnen – DSB -   der energianlæggene på Avedøreværket,
       lægsloftet, så diger ikke konkurrerer   som led i en kollektiv løsning.    også udsat.                           på handling nu. Vi er klar til at sætte spa-
       direkte med skoler, veje og idræts-  Fagpressebureauet: Hvor meget skal     - Man kan ikke bede os om at betale 13   den i vandet i morgen. På det tidspunkt,
       pladser om plads på de kommunale    kommunernes skatteydere betale?        milliarder,  istemmer  borgmester  Anders   hvor vandstanden er over 1,70 m, så er
       budgetter.                            - Det ved ingen endnu. Vi vil gerne drøf-  Wolf Andreasen (SF), Hvidovre.  store dele af byen væk, så vi har præcis
                                                                                                                        den tid indtil stormfloden kommer.
       3) Staten og infrastruktur- og trans-  te en solidarisk ordning med staten, så det   - Vi har allerede set udfordringer, så hvis   - Stormfloden i 2023 var 2,20 m i Syd-
       portselskaber skal indgå i en solida-  ikke er dem, der bor i første række til van-  vi ikke får gjort noget, så slukker lyset i sto-  danmark, så vi er på den, hvis den kommer
       risk finansiering.                  det, der skal betale. De store infrastruktur-  re dele af hovedstadsområdet.  i Dragør, slutter Kenneth Gøttrup.

     Lokalt udbytte af borgmesterbesøg i  Transportudvalg

     Efter borgmester Allan S. Andersens (A)   ret løsning for sikring af hovedstadsområ-  mune, men han skriver videre:   svaret for kystsikringen, men borgmestre-
     foretræde for Folketingets Transportudvalg   det, skriver borgmesteren i mail.   - Nu ser jeg frem til, at Folketinget kom-  ne mener ikke, at lovgivning, og dermed
     sammen med de tre borgmesterkollegaer   - Tårnby Kommune er et af landets cen-  mer med en udmelding om, hvordan vi kan   også finansieringen af stormflodssikring
     fra Dragør, Hvidovre og København gøres   trale infrastrukturelle knudepunkter med   løse denne store udfordring, så vi kan sæt-  er tidssvarende eller tilstrækkelig.
     udbyttet af mødet nu op               både lufthavn, togtrafik, metro, motorvej   te de forebyggende foranstaltninger i gang
                          Af Anne Grønlund   og Øresundsbroen - vi er også hjemsted for   – hellere i går end i morgen.      På Tårnby Bladets facebookside kan du læse
     De fire borgmestre mødte op med konkre-  størstedelen af Naturpark Amager og der   Det er kommunerne, der står med an-  både borgmester Allan S. Andersen og Dragør
     te løsninger til stormflodssikring af hoved-  er behov for en helhedsplanlægning med                                   borgmester Kenneth Gøtterups kommentarer.
     stadsområdet som stormflodsporte i det   fælles styring, myndighedsbehandling, og
     sydlige og nordlige indløb til Københavns   at Staten medvirket til solidarisk og økono-
     inderhavn. Anlæg som kan sammenlig-   misk løsning for hovedstadsområdet.
     nes med anlæg i Themsen i London eller i   - Det er afgørende, at staten vil bidrage
     Maeslant i Holland.                   til at finde en løsning på særligt den finan-
                                           sielle udfordring med en samlet regning på
     Behov for samlede planer og styring
                                           13 mia. kr. Det vil borgerne i Tårnby og de
     Allan S. Andersen gør udbyttet af mødet op.  andre tre kommuner ikke kunne betale.
       - Jeg synes, det var et rigtigt fint møde
     med Transportudvalget. Med den nuvæ-  Venter på Folketingets udmelding
     rende risiko for ekstreme stormflodshæn-  Allan S. Andersens kommer ikke ind på
     delser er det helt afgørende, at vi i fælles-  stormflodsporte som en mulig kystsikring
     skab står sammen om en helhedsoriente-  for hovedstadsområdet eller Tårnby Kom-

         Amager Rammemand




                         Professionel indramning

                         på eget værksted





        35-års jubilæum


        Få  20%  rabat på alle

        indramninger, hvis du
    10 TÅRNBY BLADET JANUAR 2025  denne annonce til butikken                      Så meget vil være oversvømmet når maksimal stormflodshøjde stiger 1 cm årligt
        medbringer billede af


                                                                                  I dag vil den værst tænkelige stormflod i hovedstadsområdet være mellem 2,9 og 3,9
                                                                                  meter over daglig vande i forhold til 1990, hvor intervallet var 2,8-3,8 m. Det øges til 3,4-4,4
                                                                                  m i 2075 eller én cm om året.
            Åbent: man-fre 08-17-00 • lør 10.00-14.00
                                                                                  Stigningen for den maksimale højde er øget 4-5 meter om hundrede år, og dertil
                                                                                  skal lægges påvirkning fra bølger. Det fremgår af Danmarks Meteorologiske Institut
              Oliebladsgade 5 • 2300 S • 32 59 00 88
                                                                                  (DMI) og Kystdirektoratets beregninger, der blev fremlagt i den første delrapport om
                                                                                  stormflodssikring af København.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15