Page 10 - Bog JANUAR 2025
P. 10
Amager, København og Hvidovre:
Undtag stormflodssikring fra anlægsloftet
Af Claus Djørup, Hav helt op til Amager Strandvej
Fagpressebureauet, Christiansborg
Kalvebodsdiget omkring Amager Fælled
Skal 60 kilometer dige opføres, når Natura og landdiget Ullerupdiget beskytter i dag
2000-områder er druknet i vand og kyst- Tårnby, men ikke Kongelunden og resten
beskyttelsesloven er uden mening? Eller af Dragør Kommune. De to diger, som er
skal digerne og stormflodssikring opføres i finansieret lokalt af Tårnby Kommune og
de naturbeskyttede områder før Hvidovre, blandt andet det lokale pumpelaug, skal
Amager og Københavns havnekvarterer in- formentlig løftes yderligere, påpeger borg-
klusive Slotsholmen oversvømmes ved en mester Allan S. Andersen (S), Tårnby.
stormflod? - Vi er udfordret i hele Kastrupområdet - Vi skal da helt sikkert betale vores andel. Udfordringen lige nu er, at vi kan ikke komme
Et underspørgsmål er selvfølgelig, hvem omkring Kastrup Havn og Den Blå Planet. til at betale for det. Dels har vi ikke så mange penge - fire kommuner kan ikke samle 13
som skal betale de 13 milliarder kroner, Vandet kom helt op til Amager Strandvej milliarder, dels forhindrer anlægsloftet os i at bygge det, lyder det fra de fire borgmestre.
en sikring skønnes at ville koste, hvis man ved den sidste stormflod, og det skal vi
ellers kan få lov at lave stormflodssikring undgå, siger Allan S. Andersen.
langs 60 km kyst over de næste 30-40 år. - Lufthavnen skal være med til at bidra- selskaber kommer med til at betale, siger Tid indtil den næste stormflod
Fire borgmestre fra Dragør, Tårnby, Kø- ge, men den er ikke fuldstændig sikret, miljø- og teknikborgmester Line Barfod (EL). Dragør Kommunes seks delprojekter
benhavn og Hvidovre mødte op i Folke- fortsætter Tårnbys borgmester. Sluseport og Avedøreværket handler blandt om et fremskudt dige, hvor
tingets transportudvalg først i december Dermed er diskussionen inde på finan- kystlinjen flyttes ud, og det inddæmmede
med tre budskaber: siering. Kalvebodsområdet er fælles ’farvand’ og område omdannes til rekreativ natur. Der
Hvidovre vil gerne sikres ved en stormflod-
1) Kystbeskyttelsesloven må revide- Kollektiv løsning sport. laves også nye, større strandenge.
res, så diger og stormflodsporte kan Foruden boliger er landets største sam- Fagpressebureauet: Hvor mange årtier har
anlægges i tide. Borgmestrene ønsker en stor medfinan- I?
siering fra staten og infrastrukturselskaber menhængende erhvervsområde, herun- - Vi har ikke ret lang tid. Derfor kalder vi
2) Stormflodssikring undtages fra an- – metro, Sund & Bælt, lufthavnen – DSB - der energianlæggene på Avedøreværket,
lægsloftet, så diger ikke konkurrerer som led i en kollektiv løsning. også udsat. på handling nu. Vi er klar til at sætte spa-
direkte med skoler, veje og idræts- Fagpressebureauet: Hvor meget skal - Man kan ikke bede os om at betale 13 den i vandet i morgen. På det tidspunkt,
pladser om plads på de kommunale kommunernes skatteydere betale? milliarder, istemmer borgmester Anders hvor vandstanden er over 1,70 m, så er
budgetter. - Det ved ingen endnu. Vi vil gerne drøf- Wolf Andreasen (SF), Hvidovre. store dele af byen væk, så vi har præcis
den tid indtil stormfloden kommer.
3) Staten og infrastruktur- og trans- te en solidarisk ordning med staten, så det - Vi har allerede set udfordringer, så hvis - Stormfloden i 2023 var 2,20 m i Syd-
portselskaber skal indgå i en solida- ikke er dem, der bor i første række til van- vi ikke får gjort noget, så slukker lyset i sto- danmark, så vi er på den, hvis den kommer
risk finansiering. det, der skal betale. De store infrastruktur- re dele af hovedstadsområdet. i Dragør, slutter Kenneth Gøttrup.
Lokalt udbytte af borgmesterbesøg i Transportudvalg
Efter borgmester Allan S. Andersens (A) ret løsning for sikring af hovedstadsområ- mune, men han skriver videre: svaret for kystsikringen, men borgmestre-
foretræde for Folketingets Transportudvalg det, skriver borgmesteren i mail. - Nu ser jeg frem til, at Folketinget kom- ne mener ikke, at lovgivning, og dermed
sammen med de tre borgmesterkollegaer - Tårnby Kommune er et af landets cen- mer med en udmelding om, hvordan vi kan også finansieringen af stormflodssikring
fra Dragør, Hvidovre og København gøres trale infrastrukturelle knudepunkter med løse denne store udfordring, så vi kan sæt- er tidssvarende eller tilstrækkelig.
udbyttet af mødet nu op både lufthavn, togtrafik, metro, motorvej te de forebyggende foranstaltninger i gang
Af Anne Grønlund og Øresundsbroen - vi er også hjemsted for – hellere i går end i morgen. På Tårnby Bladets facebookside kan du læse
De fire borgmestre mødte op med konkre- størstedelen af Naturpark Amager og der Det er kommunerne, der står med an- både borgmester Allan S. Andersen og Dragør
te løsninger til stormflodssikring af hoved- er behov for en helhedsplanlægning med borgmester Kenneth Gøtterups kommentarer.
stadsområdet som stormflodsporte i det fælles styring, myndighedsbehandling, og
sydlige og nordlige indløb til Københavns at Staten medvirket til solidarisk og økono-
inderhavn. Anlæg som kan sammenlig- misk løsning for hovedstadsområdet.
nes med anlæg i Themsen i London eller i - Det er afgørende, at staten vil bidrage
Maeslant i Holland. til at finde en løsning på særligt den finan-
sielle udfordring med en samlet regning på
Behov for samlede planer og styring
13 mia. kr. Det vil borgerne i Tårnby og de
Allan S. Andersen gør udbyttet af mødet op. andre tre kommuner ikke kunne betale.
- Jeg synes, det var et rigtigt fint møde
med Transportudvalget. Med den nuvæ- Venter på Folketingets udmelding
rende risiko for ekstreme stormflodshæn- Allan S. Andersens kommer ikke ind på
delser er det helt afgørende, at vi i fælles- stormflodsporte som en mulig kystsikring
skab står sammen om en helhedsoriente- for hovedstadsområdet eller Tårnby Kom-
Amager Rammemand
Professionel indramning
på eget værksted
35-års jubilæum
Få 20% rabat på alle
indramninger, hvis du
10 TÅRNBY BLADET JANUAR 2025 denne annonce til butikken Så meget vil være oversvømmet når maksimal stormflodshøjde stiger 1 cm årligt
medbringer billede af
I dag vil den værst tænkelige stormflod i hovedstadsområdet være mellem 2,9 og 3,9
meter over daglig vande i forhold til 1990, hvor intervallet var 2,8-3,8 m. Det øges til 3,4-4,4
m i 2075 eller én cm om året.
Åbent: man-fre 08-17-00 • lør 10.00-14.00
Stigningen for den maksimale højde er øget 4-5 meter om hundrede år, og dertil
skal lægges påvirkning fra bølger. Det fremgår af Danmarks Meteorologiske Institut
Oliebladsgade 5 • 2300 S • 32 59 00 88
(DMI) og Kystdirektoratets beregninger, der blev fremlagt i den første delrapport om
stormflodssikring af København.