Page 15 - Bog 3 OKTOBER 2023
P. 15

Vi har modtaget:
       Ingen besparelser på Amager


       Det er sjældent, man som   livsnerve for Dragørs pend-
       politiker skilter med noget,   lere, men også en vigtig trans-
       som ikke sker. Men tillad   portmulighed til/fra Tårnby.
       mig en undtagelse         For socialdemokrater er et
                  Af Brian Høier,   stærkt kollektivt trafiktilbud
              regionsrådsmedlem   hjerteblod. Vores region hæn-
            for Socialdemokratiet i   ger kun sammen, hvis også
                  Tårnbykredsen  yderområder dækkes og folk
       Op til Region Hovedstadens   uden bil kan komme rundt.
       budgetforhandlinger  blev  Det vil vi altid prioritere.
       der for-bestilt et sparekata-  Skåret andetsteds
       log hos Movia. Det var ikke
       med vores gode vilje, men   Et enkelt sted i Regionen har
       udtryk for, at vi mister passa-  vi dog måtte skære i frekven-  Brian Høier, regionsråds-  Vi har modtaget:
       gerer i busserne. Afgifterne til   sen. Det er linje 300S mellem   medlem for socialdemo-
       brændstof er steget. Pengene   Ishøj og Gl. Holte, hvor der   kratiet i Tårnbykredsen  Linje 250S overlever
       passer ikke, desværre. Heller   kommer til at gå lidt længere
       ikke i år.               tid mellem afgangene.
         Derfor er jeg glad for at   Det skyldes, at letbanen                     Stigende brændstofpriser
       kunne  fortælle,  at  ingen  af   kommer til at køre akkurat på   to for regional udvikling. Vi   og lavere passagertal har
       de regionale busser i kom-  dette stræk med start i 2025.   udskyder oprensning af jord   udfordret økonomien på den
                                                        og skærer i udviklingsmidler.
       munen oplever forringelser.   Linje 300S skal udfases på det              kollektive trafik i Region
       Det er vigtigt for mange unge   tidspunkt, hvor den eldrevne   Det sidste er ærgerligt, men   Hovedstaden
       under uddannelse, at de fort-  letbane kører hvert 5. minut.   en nødvendig prioritering i   Fra Sadek Al-Amood
                                                        vanskelige tider.
       sat kan regne med, at busser   Vi undgik besparelserne på                     regionsrådsmedlem, SF
       såsom 250S, og 5C kører som   de resterende busser og lo-   (Forkortet, red.)  Grundet økonomi og lave
       hidtil. Jeg er herudover fuldt   kaltog, ved at bruge af opspa-           passagerantal foreslog Movia
       opmærksom på at 250S er en   rede midler på regionens kon-                flere forskellige besparelser
                                                                                 på  linje  250S.  En  af  dem  en
       Vi har modtaget:                                                          afgang mindre i myldretiden.
                                                                                 En anden var en afkortning
       Kortere ventetid vigtigere end timepris                                   til  Hovedbanegården. Begge   Regionsrådsmedlem og
                                                                                                                folketingskandidat
                                                                                 dele  var  noget  vrøvl,  synes
       Stor forskel på timeprisen                       ud for en lang  ventetid. Og   jeg. Hvis du har prøvet at tage   for SF, Sadek Al-Amood.
       for sagsbehandling af byg-                       er servicen i orden, så betaler   250S – især i myldretiden – så   budgetforhandlinger i Re-
       getilladelser                                    vi gerne prisen for den korte   ved du, at man ikke bare lige   gion Hovedstaden. Det er ikke
                                                        ventetid. DI Byggeri Hoved-  kan spare en afgang væk. De
          Af formand for DI Byggeri                     staden håber, at København   er jo propfyldte!   mindst SFs fortjeneste, idet vi
       Hovedstaden Mads Raaschou                        og Tårnby kommuners målret-   Man skulle snarere tænke   havde  som  topprioritet, at  vi
                                                                                                         skulle undgå besparelser på
       I Tårnby koster det 592 kroner                   tede arbejde med at få vente-  i flere afgange og ikke færre   busserne. Det er en af vores
       per time, kommunen bruger                        tiden ned giver gode resulta-  for at sørge for, alle kommer   kerneopgaver at sikre, at man
       på at sagsbehandle en byg-                       ter på sigt.             med bussen.             kan komme rundt uden bil.
       getilladelse til eksempelvis et                    Tak for indsatsen indtil vi-  Jeg er derfor afsindigt   Også i Tårnby.
       nyt parcelhus, et kontordomi-                    dere, vi ser frem mod den vi-  glad for, at vi fik ryddet de   (Forkortet, red.)
       cil eller en tilbygning. Det er   Formand for DI Byggeri   dere dialog.   besparelser af  vejen  til  årets
       den laveste timepris i hoved-  Hovedstaden Mads Raaschou
       stadsområdet.  Københavns
       Kommune  derimod  sagsbe-  digvis opmærksom på at få
       handler  byggetilladelserne  nedbragt sagsbehandlingsti-  Amager Rammemand
       uden beregning.          den for byggesager, og kom-
         Det er selvfølgelig fint, at   munen har sat en række ini-
       holde priserne i ro eller yde   tiativer i søen, der sigter mod,
       en gratis service, men når det   at  sagsbehandlingstiden  re-      Professionel indramning
       er sagt, er det vigtigste, at   duceres de kommende år. For
       sagsbehandlingen er effektiv   det er dyrt for de byggevirk-
       og ventetiden kort. Derfor   somheder, som står klar med            på eget værksted
       kan det godt være, at Tårnby   maskiner og medarbejdere,
       har den laveste timepris, men   men ikke kan komme i gang
       ventetiden er til gengæld i   med opgaven, fordi de venter
       gennemsnit 155 dage. Og det   på byggetilladelsen. Samtidig
       kan godt være, at København   er det også en utaknemlig op-
       ordner  papirarbejdet  gratis,   gave at forklare kunderne, at   35-års jubilæum
       men en ventetid på i gennem-  vi desværre ikke kan gå i gang
       snit 178 dage er alt for langt   med deres byggeri som plan-
       tid.                     lagt, fordi vi venter på grønt   Få  20%  rabat på alle
         Efter løbende dialog med   lys fra kommunen.
       DI Byggeri Hovedstaden er   En lav pris eller en gratis   indramninger, hvis du
       Københavns  Kommune  hel-  service kan aldrig gøre det
                                                           medbringer billede af
                                                           denne annonce til butikken

        Du kan altid finde nyeste og tidligere                                                                                  TÅRNBY BLADET OKTOBER 2023 15

              udgaver af Tårnby Bladet på                      Åbent: man-fre 08-17-00 • lør 10.00-14.00
                 www.taarnbybladet.dk                            Oliebladsgade 5 • 2300 S • 32 59 00 88
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20